Lectia de succes: Cum a ajuns Xiaomi in top?

Articol scris de Adina Ananie
Pentru a aprecia trebuie sa fii logat

In 2018, Xiaomi a devenit al patrulea mare producator de smartphone-uri la nivel mondial, dupa Samsung, Huawei si Apple., cu o cota de piata de 9,3%.

Cum a ajuns un brand chinezesc de care acum cativa ani nimeni nu auzise, sa fie unul dintre cei mai mari jucatori pe piata tech?

Inceputul

Xiaomi, care, apropo, se citeste Shaomi, cu accent pe vocala « i », a fost infiintat in 2010 de catre Lei Jun, un antreprenor chinez, alaturi de alti 7 parteneri. Scopul lor a fost de a crea un software nou bazat pe Android, care sa fie usor de folosit si sa rezolve anumite neajunsuri pe care Android le avea. Asadar, au creat MIUI, software care s-a dovedit extrem de apreciat de utilizatori si care se foloseste si azi.

Extinderea fulgeratoare

In 2011 au lansat primul smartphone, Mi One, facand astfel pasul de la crearea de componente software, la cele hardware. A fost un telefon care oferea multe la pret accesibil si a setat tonul pentru urmatoarele lansari. In 2012, Xiaomi a livrat deja 7,2 milioane de smartphone-uri, iar in 2013 numarul a ajuns la 18,7 milioane. Tot in 2013, Xiaomi se extinde si pe partea de televizoare, iar in 2014 socheaza intreaga lume cand inregistreaza un record din punct de vedere al numarului de smartphone-uri vandute, si anume 60 milioane de terminale.

Anul 2014 a fost extrem de important pentru Xiaomi si pentru ca a devenit cea mai valoroasa companie tech de pe piata din China si pentru ca stocurile pentru modelul Mi 3 au fost epuizate in 2 minute de la lansare, in Singapore.

Decaderea

Totusi, in 2016, cei de la The Wired spuneau despre Xiaomi ca a picat din postura de cel mai valoros unicorn al lumii, la „unicorpse”, adica erau foarte aproape de moarte. Vanzarile au picat in 2016, compania cazand de pe primul loc in topul celor mai mari producatori de smartphone-uri din China pana pe locul cinci.

 

De ce? Lei Jun, supranumit „Steve Jobs al Chinei“, a dat vina pe lantul de aprovizionare pentru scaderea dramatica a vanzarilor. Asta a fortat compania sa se retraga din Brazilia sau Indonezia. De asemenea, au existat si anumite probleme organizationale, s-au restructurat departamentul de R&D, cel de aprovizionare si cel de testare al calitatii. Dar poate cea mai mare problema a companiei a fost faptul ca s-a bazat exclusiv pe vanzarile online si  astfel nu au putut ajunge la milioane de potentiali clienti din zonele rurale ale Chinei. Rivalii Oppo si Vivo au capitalizat pe absenta Xiaomi facand intelegeri cu retaileri din acele zone.

Phoenixul chinezesc

Revenirea Xiaomi in top dupa aceasta lovitura s-a intamplat rapid, demonstrand inca o data ca este un model de business exemplar. Si-au indreptat atentia inspre vanzarile offline si a ales sa creeze un ecosistem de 100 de start-up-uri, parteneri ai Xiaomi, care sa ofere companiei alte produse pe care sa le poata vinde si cu care sa atraga clientii. De exemplu, au vazut o buna oportunitate pentru purificatoarele de aer. In China, exista o mare problema cu calitatea aerului, asa ca oamenii cumpara des purificatoare. In timp ce un purificator bun costa 500 de dolari, cei de la Xiaomi au lansat unul smart, cu doar 150 de dolari. In doar doua luni erau deja in topul celor mai mari vanzatori de purificatoare de aer din China.

Au creat sistemul Mi Home, creand diverse electrocasnice, dar si bratari fitness care se vand extrem de bine.

Criticii reproseaza celor de la Xiaomi ca se aseamana unui supermarket, si ca e un model de business care nu va functiona pentru ca nu se axeaza pe un singur produs. Dar succesul vanzarilor vorbeste de la sine, Xiaomi a descoperit un model care merge, si merge foarte bine. Telefoanele Xiaomi nu sunt pe modelul copy-paste, chiar investesc in inovatie, bratarile fitness sunt foarte performante, iar sistemul Mi Home functioneaza foarte bine.

Xiaomi se vinde acum in peste 60 de tari, dezvoltandu-se deopotriva online si offline.

Vicepresedintele Xiaomi, Wang Xaing, explica foarte concret valorile care stau la baza succesului Xiaomi: „Industria aceasta nu este una in care poti sa te relaxezi. Competitia este una feroce, nu poti sa te relaxezi, nu poti dormi, trebuie sa tii mereu un ochi deschis. Daca mergi in vacanta pentru cateva saptamani, atunci cand te intorci vei pierde businessul“.

Asadar, munca multa, o etica a afacerii si capacitate de adaptabilitate la cel mai competitiv domeniu, acestea sunt secretele succesului Xiaomi.

Toate produsele Xiaomi, de la smartphone-uri, la bratari fitness si produse smart home, sunt disponibile AICI.

Comentarii Pentru a comenta trebuie sa te autentifici